بانک اطلاعاتی مشاغل که بسیاری آن را با نام دایرکتوری مشاغل (Business Directory) نیز میشناسند یک وبسایت یا رسانه جامع است که در آن کاربر میتواند به لیستی از مشاغل مختلف دسترسی پیدا کند. مشاغل براساس نوع فعالیت، مکان، زمینه فعالیت، حجم فعالیت و ابعاد شرکت گروهبندی میشوند.
بانک اطلاعاتی مشاغل که بسیاری آن را با نام دایرکتوری مشاغل (Business Directory) نیز میشناسند یک وبسایت یا رسانه جامع است که در آن کاربر میتواند به لیستی از مشاغل مختلف دسترسی پیدا کند. مشاغل براساس نوع فعالیت، مکان، زمینه فعالیت، حجم فعالیت و ابعاد شرکت گروهبندی میشوند.
در گذشته بسیاری از افراد برای پیدا کردن یک کسبوکار از روشهایی مانند تماس با سامانه تلفنی 118، دفترچههای تلفنِ راهنمای مشاغل و یا کتاب زرد (Yellow Pages) استفاده میکردند. کتاب زرد رنگ به راهنمای مشاغل یک شهر یا ایالت خاص معروف بود و معمولا در باجههای تلفن و روزنامهفروشیها بهصورت رایگان در دسترس مردم قرار میگرفت.
یک بانک اطلاعات مشاغل در واقع نسخهای آنلاین از یک کتاب زرد است که مشاغل کوچک و بزرگ درون آن ثبت میشوند و کاربر میتواند با سرعت و انعطافپذیری به مراتب بالاتری به صنف یا کسبوکار مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.
اطلاعاتی که در خصوص هر کسبوکار درج میشود بسیار متنوع است و شامل آدرس، شماره تماسها، موقعیت مکانی دقیق بر روی نقشه، اطلاعات تماس، لیست خدمات و موارد دیگر میشود.
هدف اصلی تمام بانکهای اطلاعاتی مشاغل در واقع یک چیز است؛ کاربر قادر باشد کسبوکار مورد نظر خود در یک شهر یا موقعیت مکانی بهخصوص را خیلی سریع پیدا کند. بانکهای اطلاعاتی مشاغل دسترسی و ارتباط افراد با مشاغل را تا حد زیادی افزایش میدهند.
براساس اطلاعات ثبت شده در وبسایت ویکیپدیا، میتوان تصویری از یک صفحه دایرکتوری را مشاهده کرد که در سال 1839 میلادی در کشور انگلستان به چاپ رسیده است. این صفحه مربوط به پیگِت (Pigot) است. دایرکتوری پیگت در سال 1814 میلادی توسط فردی با همین نام (جیمز پیگت) راهاندازی شده است.
در حال حاضر نیز فیسبوک و وبسایت Yelp دو مورد از محبوبترین بانکهای اطلاعاتی مشاغل محسوب میشوند که کسبوکارهای مختلفی از سراسر جهان، اطلاعات خود را درون این دو پلتفرم درج کردهاند.

بانکهای اطلاعات مشاغل براساس نوع رسانه (چاپی یا دیجیتال)، موضوع و محتوایی که ارائه میدهند قابل دستهبندی هستند. در گذشته دایرکتوریهای مشاغل فقط به صورت چاپی (Hard Copy) در دسترس کاربران قرار داشت و تحت عنوان کتاب زرد یا دفترچه راهنمای مشاغل مورد استفاده قرار میگرفت. البته هنوز هم در برخی از شهرها و مناطق جهان از این کتابها یا کتابچهها استفاده میشود.
اما امروزه به لطف دستگاههایی مانند گوشیهای هوشمند و دسترسی عالی به شبکه اینترنت، شاهد پیدایش انواع بانک اطلاعاتی مشاغل هستیم. نوع دیجیتال این بانکهای اطلاعاتی ارزشمند معمولا به دو دسته اپلیکیشن و وبسایت تقسیم میشوند که استفاده از نوع دوم یعنی وبسایت عموما در بین کاربران رواج بیشتری دارد.
برخی از دایرکتوریها ممکن است به صورت تخصصی در یک حوزه فعالیت کنند. برای مثال در حال حاضر بانک اطلاعاتی مشاغل برای حوزه زیبایی، سلامت و حتی ورزشی وجود دارد که فقط اطلاعات مشاغل و کسبوکارهایی که پیرامون این حوزهها فعالیت دارند را در دسترس کاربران قرار میدهند.
یک بانک اطلاعاتی مشاغل میتواند به صورت محلی (Local) یا شهری باشد و فقط اطلاعات مربوط به کسبوکارهایی که در یک موقعیت مکانی یا شهر خاص فعالیت میکنند را در اختیار کاربر قرار دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات محتوای ارائه شده توسط یک بانک اطلاعات مشاغل میتواند متفاوت باشد.
اگر بخواهیم بهطور کلی بانکهای اطلاعاتی مشاغل را براساس نوع محتوا دستهبندی کنیم، لیست زیر میتواند مفید باشد:
- دایرکتوری صنف خودرو
- دایرکتوری کسبوکار
- دایرکتوری املاک
- دایرکتوری فروشندگان پوشاک
- دایرکتوری باشگاههای ورزشی
- دایرکتوری هتلها و اماکن تفریحی
- دایرکتوری آژانسهای مسافرتی
- دایرکتوری پزشکان
- دایرکتوری فروشندگان لوازم خانگی
- دایرکتوری رستورانها، کافهها و کیترینگها
- دایرکتوری وبسایتها
- دایرکتوری سالنهای آرایشی و زیبایی
مزایای استفاده از بانک اطلاعات مشاغل
بانکهای اطلاعاتی اصناف و مشاغل یک راهکار جذاب برای معرفی شرکتهای نوپا و کوچک محسوب میشود. این شرکتها میتوانند با هزینهای بسیار اندک و حتی گاهی اوقات کاملا رایگان کسبوکار و خدمات خود را به تعداد بسیار زیادی از کاربران معرفی کنند. در فضای رقابتی امروز، این موضوع برای یک کسبوکار بسیار حائز اهمیت است و شرکتها در تلاشند دسترسیپذیری و قابلیت دیده شدن خود را به صورت پیوسته ارتقاء دهند.
علاوه بر این، بانک اطلاعاتی مشاغل میتواند به شرکت، مغازه یا کسبوکاری که به دنبال بازار هدف خود در یک منطقه، شهر یا موقعیت مکانی خاص است، تا حد زیادی کمک کند. مشتریان محلی همواره به عنوان ستون اصلی یک کسبوکار محلی محسوب میشوند و با استفاده از راهکارهایی مانند دایرکتوری مشاغل به راحتی میتواند قابلیت دیده شدن کسبوکار را بهبود بخشید.
در واقع بانکهای اطلاعاتی مشاغل یک ابزار برد-برد محسوب میشود که مزایای خود را هم به صاحبان کسبوکار و هم افرادی که به دنبال بهترین خدمات هستند، ارائه میدهد.
با استفاده از نسخههای آنلاین این بانکهای اطلاعاتی، کاربر میتواند با سرعت و انعطافپذیری بیشتری کسبوکار موردنظرش را پیدا کند و در عین حال، کسبوکار نیز موقعیت خود از نظر SEO و ترافیک ورودی را افزایش میدهد.
دایرکتوریها امروزه آنقدر گسترده و متنوع هستند که هر کسبوکاری در هر زمینهای که فعالیت میکند به راحتی و با کمترین هزینه میتواند در آنها حضور داشته باشد.

همانطور که گفته شد، دایرکتوریهای مشاغل با توجه به نوع محتوا، موضوع فعالیت، موقعیت مکانی و موارد دیگر دستهبندی میشود. بر همین اساس، کاربر میتواند در هر بانک اطلاعاتی مشاغل به یک سری از فیلترها و گزینههای جستجو دسترسی داشته باشد تا کسبوکار یا خدمات مورد نظر خود را در سریعترین زمان پیدا کند.
کاربر در یک دایرکتوری مشاغل آنلاین میتواند به تصاویر، ویدیو، کاتالوگ یا نمونه کارهای یک کسبوکار یا خدماتدهنده دسترسی داشته باشد. برای یافتن مکان دقیق کسبوکار نیازی به جستجوی بیشتر نیست و موقعیت مکانی در سرویسهای نقشه ایرانی و خارجی مشخص شده است. اکثر کسبوکارها اطلاعات خود را در دایرکتوریها بهروزرسانی میکنند و به همین دلیل این اطلاعات قابل اطمینان هستند.
برخی از بانکهای اطلاعاتی مشاغل ممکن است اطلاعات اولیه یک کسبوکار را به رایگان ثبت کنند و برای افزایش شانس دیده شدن و دسترسیپذیری بهتر، پلنهای تبلیغاتی مانند آگهی شدن در دستهبندی کسبوکارهای برگزیده را در دسترس کسبوکار قرار دهند. قابلیتهایی که یک کسبوکار در وبسایت بانک اطلاعاتی مشاغل در اختیار دارد به هیچ وجه با رسانههای چاپی مانند روزنامه یا کتابچههای راهنما قابل مقایسه نیست.
بانک اطلاعات تجاري شهر تهران در قالب پايگاه اينترنتي تهران جو در سال 96 آغاز به کار کرد ، هدف از ايجاد اين پايگاه ، دسترسي بازديد کنندگان به يک بانک جامع اطلاعاتي از آگهي هاي در شهر تهران مي باشد .
استقبال شما از نخستين بانک اطلاعات تجاري شهر تهران ، ما را بر آن داشت که در دو فاز مجزا در سالهاي 96 و 97 ، سايت تهران جو را توسعه دهد و امکانات متنوعي جهت بهينه شدن نتايج جستجو ، افزايش رکوردهاي بانک اطلاعاتي و طراحي ظاهر کاربر پسند به اين پايگاه اضافه نمايد .
امکان جستجو در محدوده ي خاص ، جستجو بر حسب نوع فعاليت و يا نام آگهي و نمايش نتايج به صورت تصويري و متني با اطلاعات کامل در بين هزاران رکورد اطلاعاتي از مزاياي اصلي سايت تهران جو مي باشد